Kapitola 1 verš 14

אלו עשר ספירות בלימה (אחת) רוח אלהים חיים רוח מרוח מים מרוח אש ממים רום ותחת מזרח ומערב צפון ודרום

To je desať sefír Ničoty:                                                                                                                            Dych (Duch) Živého B-ha                                                                                                                        Dych z dychu (Duch z ducha)                                                                                                                        Voda z dychu (Ducha)                                                                                                                                Oheň z vody                                                                                                                                            Hore dole východ západ sever juh.


Vo verši 1:9 sme Živého B-ha charakterizovali ako činného, v stave tvorenia. Písmeno CHET so slova život symbolizuje aj tmu a chaos, v ktorej/ktorom bol život stvorený (1M 1.1-2). Zároveň má číselnú hodnotu 18 a osemnástym slovom v Tóre je “vznášal sa” (MRACHEFET), tak ako Duch B-ží nad vodami pri stvorení sveta. Duch je dych. Duch z ducha, Dych z dychu – kedy náš nádych je B-žím stvoriteľským výdychom, esenciou, ktorou nás udržuje pri živote. Kedy jeden nádych tvorí výdych a tak stále dokola, spôsobujúc pohyb ducha. Podľa kabalistov “prvý dych”, ktorý sa vytvára v pľúcach a “druhý dych”, ktorý vzniká z tohto dychu, odrážajúci sa od ústneho podnebia, vytvára zvuk a tvorí podstatu reči. Slovom B-h tvoril svet. Dych/Duch sa spája  s písmenom Alef  – vzduchom (avir) a spomínaným nádychom, čiže pohybom a životom. Je to tá istá substancia, ktorá spája oheň EŠ (šin) a vodu MAJIM (mem) v slove ŠAMAJIM – nebesá, ktoré sú ohnivou vodou počiatku. Vždy keď sa slovo RUACH (dych/duch) nachádza v spojení so slovom B-h, vyjadruje vždy akt tvorenia (1M 1.2), alebo aktívnu moc (Iz 40.13). Voda býva v kabale reprezentovaná sefirou Chochma a Tórou, ktorá je reflexiou Múdrosti (Ž 147.18). Múdrosť sa zrodila z Dychu/Ducha (Šemot Rabba 15.22). Ten je potrebné vydýchnuť smerom dole a teda vyjadruje pohyb, ktorý je prejavom života. Boh vdýchol na počiatku do všetkého živého dych života (ruach chajjim) a teda Dych je zdrojom života. Dych (ruach) je vždy v spojení so slovom boh (Elohim) symbolom aktu stvorenia. Duch sa prejavuje dychom a pohybom a dáva vzniknúť životnej forme. Dych/Duch Boží, stotožňovaný s múdrosťou (A. Kaplan), stojí nad Chochmou a Binou v zastúpení sefiry Keter a neprejaveného B-ha nad ňou, v zastúpení AJIN, absolútnej existencie. Podľa Ariho Nekonečné Bytie nemožno termínom Ajin označiť dostatočne a s obľubou používal termín EFES – NULA, ktorý zastupuje Ničotu, ktorú ľudská myseľ nemôže nijak poňať do svojej mysle. Podobne ako v matematike vzniká nula nie len odčítaním čísla samého od seba, ale aj oveľa sofistikovanejším spôsobom, kedy kladné číslo odrátame od záporného rovnakej hodnoty. V nule sa akoby obe strany časovej osi spájali. Nula v sebe obsahuje ako mínusové tak aj plusové hodnoty, metaforicky ich spája sama v sebe. Rovnako, ako neprejavený B-h obsiahol v sebe absolútne ticho a aj absolútny zvuk, absolútne svetlo s absolútnou tmou…kedy protiklady v sebe zanikajú, aby vytvorili neutrálny základ – negujúc vlastnosti. Takto vzniknutá Ničota má v sebe obsiahnuté všetko. Toto všetko je neoddelené, ale vytvára akúsi prapolievku v rovnováhe všetkých vlastností. Oheň z vody charakterizuje myseľ a tok myšlienok, ale aj podstatu fyzikálnych zákonov, kedy pri daždi, vzniká aj blesk (oheň). Tieto plamene sú podľa tradície vytesávané (chocev) Božím Hlasom (Ž 29.8; Sefer Jecira 1:12). Rabínske špekulácie o vzniku ohňa z vody zahŕňajú teóriu manifestácie sefír, kde vode zodpovedá sefira Chochma a oheň sefire Bina. Odzrkadľujú charakter mysle a toku myšlienok. Voda s ohňom zohráva aj stvoriteľskú funkciu. Arje Kaplan vysvetľuje vo svojom komentári k Sefer Jecire, že v hebrejčine 3.osoba singuláru perfekta splýva s imperatívom a možno by sa čitateľ prvých 13tich veršov Sefer Jeciry mal na text dívať nie ako na referovanie stvoriteľských postupov, ale ako na pokyny vedúce k riadenej meditácii. Šiesty verš prvej kapitoly vníma ako prvý stupeň zasvätenia, pri ktorom mystik prechádza na striedačku z vedomia Chochma do vedomia Bina, kedy sa sefiry javia ako hlbiny a v každom zo spomenutých vedomí sa dá pobudnúť len na okamih. Ôsmy verš chápe už ako druhý, vyšší stupeň meditácie, kedy adept kontempluje bod v nekonečne, ktorý sa nachádza v prieniku všetkých nekonečných smerov, pričom vizualizácia absolútnej ničoty je možná len vo vedomí Chochma, ktoré samo o sebe vnímať nemožno, zato ako odraz vo vedomí Bina áno. Upravuje tak vizualizáciu vody a ohňa cez B-žie meno EMEŠ vládnúce vo svete chaosu, kedy všetky potencie ešte splývali v jednote, a písané písmenami ALEF MEM a ŠIN sa mení na meno sveta nápravy pozostávajúce z písmen JOD HE a WAW, ktoré si za pomoci vody a ohňa mystik vizualizuje na pozadí vlastnej mysle. Písmená ryje a vytesáva iskrivým čiernym ohňom na ohni bielom a vypĺňa ním celú myseľ. Čierny oheň v tomto prípade zastupuje negatívne svetlo a teda svetlo s mínusovou hodnotou. 

-chanele-

Súvisiace články:

This entry was posted in Nezaradené. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár